نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

ساختار سازمان تولید و نشر محتوا نه دی هشتاد وهشت محسن فینی زاده 881009.irچند روز پیش با یکی از رفقا سر یه پروژه در مورد "استراتژی و ساختار  محتوا در شبکه های اجتماعی" صحبت میکردیم، صحبت هایی که شاید برای اولین بار در همین یادداشت از آن استفاده می شود اما به صورت کلی نیاز هر مجموعه و سازمانی است که به نوعی با تولید محتوا در هر فضایی ارتباط دارد، از طرف دیگر تمامی مجموعه ها و سازمان ها و حتی گروه هایی که مخاطب دارند و نیاز به روابط عمومی در آنها احساس می شود و یا روابط عمومی در آنها وجود دارد نیز به نوعی درگیر این "ساختار سازمان محتوا در شبکه های اجتماعی" هستند و در آخر تمامی کسانی که به صورت فردی یا گروهی درقالب شبکه های اجتماعی و یا وب به هدف  فرهنگی،  بازاریابی و هر علت دیگر در فضای مجازی فعالیت می کنند.

در حقیقت تمامی افراد و سازمان هایی که به  نوعی به افکار عمومی، رسانه ها از قبیل مجازی و غیر مجازی و تولید محتوا در قالب ها و نوع های مختلف در سطح پایین و یا بالا روبرو هستند دانستن در مورد این اصطلاح ضرور است.

شاید بگویید در جامعه امروز همه در گیر هستند، اگر از نظر شغلی ارتباطی با فضای مجازی و یا تولید محتوا نداشته باشند از نظر فردی و اجتماعی فعالیت در شبکه های  اجتماعی دارند و یا حداقل مایل به فعالیت هستند، این حرف درست است ، از این رو می توان گفت تمامی افراد که این یادداشت را مطالعه می کنند حتما بایستی بیشتر در مورد چیزی که ما آن را "سازمان  محتوا" می نامیم بدانند.

اما از آنجایی که این ما قصد خلاصه گویی داریم و مبحث تولید محتوا موضوع گسترده و تخصصی است سعی می شود این مطلب به صورت خلاصه و در صورت نیاز در چند پست گفته شود.

تولید محتوا چیست؟

محتوا در حقیقت آن چیزی است که در بستر های ارتباطی به مخاطب می رسد، به عنوان مثال تلگرام یه بستر ارتباطی است، تمامی آنچه که در قالب پست در آن تولید می شود محتوا است، وقتی ما در مورد تولید محتوا صحبت میکنیم در مورد تمام مراحل این تولید از ایده و سیاست گذار تا نشر و بازخورد گر فتن صحبت میکنیم.

حال با دانستن مفهوم کلی تولید محتوا، میخوایم سازمانی را ترسیم کنیم که قرار است به صورت حرفه ای و یا غیر حرفه ای و اما موثر تولید محتوا کند.


میخوایم در تولید محتوا مختصات و اجزای آن را بدانیم و دقیق مشخص کنیم وظایف هر کدام از اجزای آن چیست؟

نکته ای که قبل از تشریح سازمان محتوا باید به آن توجه کنیم این است که لزوما این سازمان مجموعه از افراد نیست و می تواند در یک کانال کم مخاطب  و یا صفحه مجازی کوچک باشد یعنی تمامی این سازمان از یک و یا دو نفر تشکیل شود، اما آن چه مهم است این است با توجه به پویا بودن تولید محتوا بایستی تمامی اجزا درک و به درستی عمل کند و این اجرا به صورت کار تیمی صورت پذیرد.

 اولین بخش در سازمان تولید بحث سیاست گذار و یا همان تعیین استراتژی است....  استراتژی به صورت کلی مبتنی بر دو نوع اطلاعات  است، اول علم و دانسته های استراتژیست و دوم داده های محیطی و شناخت سازمان

بعد از تعیین استراتژی ها به صورت برنامه های بلند مدت و عملیاتی ، این برنامه عملیاتی در اختیار سازمان تولید قرار می گیرد جزییات سیاست گذاری و ویژگی سیاست گذاری محتوای صحیح

دوم سازمان تولید متناسب با توانایی داخلی و سیاست تعیین شده (که کدام قالب با چه ویژگی در اولویت است) اقدام به تولید می کند در پست های بعدی جزییات سازمان تولید توصیف خواهد شد

سوم: در گام بعدی محتوا تولید شده در اختیار مسول هماهنگی اکتیویست های فضای مجازی و شبکه اجتماعی قرار میگیرد تا محتوا های تولید شده را با هماهنگی و نشر پویا ، با استفاده از مجاری شبکه ای اجتماعی و یا رسانه های دیکر نشر دهند. در پست های بعدی به توضیحات بیشتر در مورد نشر پویا و وظایف مسول هماهنگی خواهیم پرداخت.

در این بخش محتواهای تولید شده با هماهنگی مسول هماهنگ کنند در اختیار اکتیویست قراردمی‌گیرد جزییات اکتیویست در پست های بعدی بیشتر صحبت می کنیم

آنچه در اینجا مهم هست نقش اکتیویست های رسانه ای در نشر محتوا است، در سازمان تولید پیشنهادی هدف صرفا نظر محتوا و اثر نشر نیست بلکه موضوع شکل گیری سازمان یادگیرنده در قالب سازمان تولید محتوا است، در این نگاه تمامی افراد این سازمان به نوع خود سه نقش سازمانی دارند.

 اول اینکه مطابق انچه از سوی سیاستگذاری کلان سازمان تعیین‌میشود اقدام نمایند

دوم به عنوان بخشی از تیم ورک دغدغه کل کار را داشته باشد

سوم با توجه به محیط پویا رسانه به صورت دائم در حال به روز رسانی باشند و امتحان کردن تجربه جدید در قالب زیر گروه های معقول باشند.

کتیویست فضای رسانه ای با استفاده از سازمان نشر محتوا های (در مورد سازمان نشر بیشتر بدانید) تولید شده را متناسب با هر بستر و ویژگی های مختلف هر بستر (درمورد ویژگی های هر بستر صحبت خواهیم کرد) اقدام به نشر محتوا با استفاده از افراد و کاربری های فعال خود میکنند.

در گام آخر که در حقیقت بازخورد محتوای نشر پیدا کرده است، پس از نشر موثر محتوا دو طیف بازخورد از محیط اجتماع و یا محیط مجازی به دست می اید.

بازخورد اول توسط جامعه شناس ها و روانشناس ها و به صورت کلی باز خورد از مخاطب به صورت کیفی رخ می‌دهد، اینکه محتوا های تولیدی چه اثر بر مخاطب داشته و تا چه حدود توانسته به هدف های را محقق کند.

دومین بازخورد بایستی مبتنی با علم داده و تجزیه و تحلیل کمی متناسب با بستر رخ‌ دهد، اینکه این پست در بستر تلگرام کدام شبکه نشر را طی کردن، مجموعه نمایش ، نسبت نمایش به تعداد اعضا، جایگاه ان پست در پست های برتر و...  و یا در اینستاگرام تعداد ویو و یا لایک و کامنت و...
در این گام بازخورد های هر دو طیف در اختیار استراتژیست ها قرار می گیرد تا از یک سو به اثر گذاری سیاست گذاری تعیین شده، سنجش شود و هم سطح عملکرد بخش های مختلف بررسی شود و از سوی دیگر در صورت نیاز متناسب با فضای محیط سیاست ها اصلاح و یا به روز رسانی شود و یا حتی‌در چینش و افراد سازمان تغییر داده شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی