نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

)این عکس خودم گرفتم(

شاید و قتی رییس جمهور در فروردین ماه چند سال قبل با تبریک سال نو برای اولین بار به صورت رسمی موضوع طرح تحول اقتصادی را بیان کرد کمتر کسی این چنین آینده ای را برای آن پیش بینی می کرد.

دولت نهم با روی کار آمدنش هیچ شیوه خاص اطلاع رسانی را الگوی خود قرار نداد و هر اتفاقی را به راحتی و بدون در نظر گرفتن عوارض آن به صورت مستقیم بیان می کرد رشاید بحران مسکن یکی ازبزرگترین خروجی های این چنین اطلاع رسانی باشد. اما نکته قابل توجه در سال آخر عمر دولت نهم خبر رسانی از طرح تحول اقتصادی بود که دولت روش «بگو و فرار کن» را به روش«ساعت شنی» تغییر داد به صورتی از ابتدای ارائه این طرح تا جمع آوری اطلاعات خانوار شاهد تورم برخواست از این موضوع نبودیم.

البته  شرایط تورمی بر اقتصاد حاکم بود ولی این تورم در رابطه با شایعاتی که ممکن بود با صراحت در بیان طرح در بین جامعه رخ دهد تقریبا خالی بود.

شاید اگر قرار بود این طرح مانند طرح های قبلی از قبیل سهمیه بندی بنزین، وام 18 میلیونی، زمین و...به اطلاع مردم برسد در همان فصل بهار شاهد شکستن سطح تحمل تورم بودیم که این امر نتایج وخیمی را به همراه داشت.

اما با اطلاع رسانی  سر بسته و تدریجی از ظهور شایعات جلو گیری شد و حساسیت مردم هم کمتر برانگبخته شد از طرفی با ارائه طرح های مختلف به جامعه و بازخورد گرفتن از آن دولت توانسته است از بروز بعضی پیش آمد ها جلو گیری کند، مانند آنکه در مدتی خبر از حذف تمام یارانه ها بود بعد از آن گفته شد فقط قرار است یارانه سوخت حذف شود و یا ارائه یارانه نقدی که ابتدا  خبر از باز شدن یک حساب  برای سرپرست خانوار بود ولی بعداً اخبار به سمت کارت هوشمند یارانه فردی رفت.

این شیوه سبب آمادگی عمومی برای این طرح شد و از بروز بحران اقتصادی جلو گیری کرد.

از طرف دیگر موضوع حذف یارانه که بخشی از طرح چندگانه تحول بود به موضوعات دیگر این طرح از قبیل فروشگاه ایرانیان غلبه نکردوبه جامعه زمان تحلیل در مورد موضوعات دیگر هم داده شد.

آخر کلام:آنکه تجربه 3 سال مدیریت دولت نهم شاید این دولت را از افرادی آکادمیک با سطح تحصیلات بالا به دولت مردانی با تجربیه و عمل کنند تبدیل کرده باشد

این موضوع تا جیی ژیش رفت که یکی از مسولین گفته بود یک روز قبل از اجرای طرح آن را اعلام می کنیم

شاید بتوان گفت انتخاب احمدی نژاد به عنوان «رییس جمهور دهم» بستگی به اجرای صحیح این طرح دارد چون هم یکی از بزرگترین پروژه های اقتصادی انقلاب خواهدبود وهم خواهد توانست پایانی  انتقاد های مخالفین از اقتصاد دولت باشد که با اجرای این طرح نقاط منفی اقتصادی دولت همچون موضوع نقدینگی، مسکن ، تورم و.. کم رنگ تر می شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی