نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

نه دی هشتاد وهشت محسن فینی زاده 881009.ir مسجد و رسانهدر یادداشتی با عنوان مسجد؛ امام خمینی؛ نیاز امروز  به اهمیت و جایگاه مسجد در اسلام و انقلاب با تکیه به تفکرات امام خمینی پرداختیم در این یادداشت به اهمیت فعالیت رسانه ای با محور مساجد که علا رقم حرکت های چند سال اخیر زیاد مورد توجه نبود است را بیان کنیم.

منشاء حرکتی رسانه از جنس حرکت از کف است، جاذبه ذاتی رسانه و فعالیت در آن این دو سبب می شود رسانه جزء آن دسته از حرفه هایی قرار گیرد که برای تقویت آن باید مکان هایی وجود داشته باشد که افراد مستعد و علاقه مند در آن فعالیت کنند و به مرور و با تجربه در ان حره ایی شوند و ابزاری جدی ان تجربه است.

حوزه هایی از قبیل رسانه های تصویری ، رسانه های مکتوب و رسانه مجازی چون ابزار تخصصی خاصی وبرای ورود به آن احتیاج ندارد و اکثر ابزار آن البته در سطح مبتدی به راحتی در دسترس است اغلب فراد در سنین جوانی و نوجوانی و به صورت داوطلبانه وارد آن می شوند.

حال این مکان وفضا می تواند مسجد باشد، به بیان بهتر مسجد می تواند تبدیل به کارگاه باشد برای کسانی که بعد ها بدنه رسانه کشور را می سازند.

-   گروه سرود مساجد: سابقه این گروه های سرود بسیار زیاد است که شاید اگر به آن کم توجهی نشد و در سطح مساجد به آن بیشتر پرداخته می شد بعد از مدتی شاهد نزدیک تر شدن فضای سرود وترانه در سطح حرفه ایی به ارزش ها انقلاب باشیم. 

-     گروه تئاتر: تولید نمایشی با پایه تئاتر به راحتی قابل نقش گیری در مساجد و معرفی افراد متعهد و متخصص در این عرصه است، اصول افرادی که این هنر را از مساجد شروع کنند در حین یاد گیری اولیه ارزش های دینی در لایه های اولیه هنری انها نقش می بندد. 

-    نشریات مساجد: نشریات دیواری و یا مجلات ساده مساجد می تواند به سادگی یک کلاس آموزشی و تجربی باشد، مثال ساده آن نشریه بچه های مسجد که افرد شاخصی مثل آقای عزیزی (دبیر اسبق صفحه مدرسه روزنامه کیهان) و خیلی های دیگر را پرورش داده است، نشریه ای که روزگاری در حد یک روز نامه دیواری رو دیوار مسجد بود با همت خود نوجوانان بعد از 15 یا 20 سال جایی شد برای رشد.

-    تولیدات تصویری: ساده ترین شکل آن که به راحتی با یک اموزش 3تا 4 ساعت قابل یاد گیری است تولید نماهنگ است، البته از لحاظ اثرگذاری به واقع دست کمی از کارهای بزرگ و طویل مدت ندارد اما به راحتی قابل یادگیری و مواد اولیه ساده ای هم دارد، بخش دوم مستند است که می تواند محور تولید آن خاطرات خانواده های شهدا و ایثارگران و یا مراسمات مسجد و یا شخصیت های محل باشد، اگر بشود این موضوع مستند سازی در سطح مساجد را فعال کرد.

   نمونه ای از این تولیدات : مستند عمو حسن  ، مستند اتوبانی به بهشت، نگاهی ساده به زندگی شهید حقانی

   با حجم تولید بالا وزمان کوتاه می تواند به تولیدات کمی رسید که د رحال حاضر به هیچ عنوان امکان آن حتی با پایین ترین کیفیت هم نیست، فعال کردن این شکل کارها در کنار خروجی آن باعث پر شدن زمان فراغت جوانها و استفاده درست از رایانه و لوازم ارتباطات جمعی است

به لزوم توجه به رسانه کوچک قبلا در یادداشتی با عنوان "لزوم توجه به رسانه های کوچک " پرداخته ایم.

-    رسانه های مجازی: مساجد در فضای حقیقی می تواند هم منبع تولید محتوای فضای مجازی باشند و هم هدف تولید، راه اندازی صفحات با نام مساجد و گردد هم آیی مجازی در همان فضا و یا راه اندازی سایت و یا وبلاگ ها برای مساجد و ارائه تصویر صحیح از مساجد در فضای مجازی، در کنار هدفمند سازی حضور افراد فعال د رمسجد در فضا مجازی

این امر جدا از معرفی و تبلیغ هدفی خواهد بود تا فعالین مسجد مخصوصا جوان ها از وبگردی های بی فاید ه دور بکنند و به سمت هدفمند کردن این حضور حرکت کرد.

 اکثر تولیدات رسانه ای قابل تبدیل به مواد خام برای استفاده در فضای مجازی هست.

قطعا تشکیل اتقا فکری در مجموعه های بالا دستی مانند امور مساجد و یا اوقاف و یا سازمان تبلیغات اسلامی و یا بسیج و تولید واقعی فکر و راهبرد رد این مسیر و ارائه خدماتی که موانع کوچک این حرکت را هموار کن و استفاده از مشوق هایی مانند جشنواره و البته تفکر عمیق برای جهت بخشی و ساخت فضایی برای عرضه خروجی ها می تواند کمک بزرگی برای شروع این حرکت باشد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی