نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

لزوم توجه به رسانه های کوچک نه دی هشتاد وهشت محسن فینی زاده 881009.irجریان سازی رسانه اعم از رسانه هایی از لحاظ قالب و یا مخاطب کوچک یا بزرگ هستند- به عنوان مقدمات حرکت های بزرگ در سطح جامعه امری بدیهی است اما بایستی طریق حرکت آن و مسیر حرکت آن مشخص شود.

ظرفیت نهفته رسانه های کوچک هرچند در سال های اخیر در جریان انتخابات گاها مورد توجه قرار گرفته است اما به صورت جدی این جنس از رسانه ها که متکی به فرد یا افراد محدودی است کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

این رسانه که تولیدات بسیاری در فضای مجازی و گاها حقیقی دارند و با تمایل فرد یا افراد محدود راه اندازی می شود و با توجه به رایگان یا کم هزینه بودن فعالیت آنها  مورد استقبال عموم مردم قرار گرفته است.

رسانه هایی مانند وبلاگ ها، شبکه اجتماعی، نشریات مکتوب با تیراژ های کم، ویدیو های غیر حرفه ایی و از این دست رسانه که سطح نفوذی بالایی دارد.

سطح نفوذ این رسانه مثلا در وبلاگ  مهر ماه سال 1384 تعداد وبلاگ‌های ایرانی به عدد 700 هزار رسید. پراکندگی این وبلاگ‌ها در سرویس‌های مختلف وبلاگ‌نویسی به این صورت است:

پرشین‌بلاگ: 520 هزار وبلاگ

بلاگفا: 55 هزار وبلاگ

بلاگ‌اسکای: 20 هزار وبلاگ

میهن‌بلاگ: 25 هزار وبلاگ

پارسی‌بلاگ: 7 هزار وبلاگ

پرشین‌لاگ: 9500 وبلاگ

به صورتی که ایران نهمین کشور برتر دارنده وبلاگ در دنیا مطرح شد.

بر اساس آمار  شهریور ماه سال 1386 تعداد وبلاگهای زیر مجموعه بلاگفا بیش از یک میلیون و سی و پنج هزار (1035493) و تعداد پستهای مرتبط با این وبلاگها بیش از نه میلیون و ششصد هزار ( 9685823 ) بوده است.

اما در مورد شبکه اجتماعی، فیسبوک در ایران نیز اعضای بسیاری دارد. براساس یکی از آمارهای موجود، بیش از دو میلیون نفر در ایران کاربر فیسبوک هستند که یک میلیون نفر از آنان شهروندان تهرانی هستند. با توجه به جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای پرجمعیتی نظیر چین، ایرانیان همچنان نسبت بسیار بالایی از ضریب نفوذ فیسبوک در کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند.

 اما بنا بر آمار دیگری که پایگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیسبوک در خاورمیانه در حدود 23 میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی 46 درصد آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین آمار کاربران ایرانی رقمی در حدود 11 میلیون نفر می‌شود.

 بدلیل فیلتر بودن فیسبوک در ایران و اقدام متقابل فیسبوک در حذف نام ایران از لیست کشورهایی که به آن‌ها خدمات می‌دهد، امکان یافتن آمار دقیق کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی امکان‌پذیر نیست، اما آمارهای غیر رسمی از 2 میلیون کاربر فعال و حرفه‌ای، و 12 تا 17 میلیون کاربر دیگر حکایت دارد.(مشاهدی نمودار+)

 البته این گوشه ای کوچک از آمار این قبیل رسانه های کوچک است - البته به علتهای بسیاری از جمله تحریم ها و حذف اسم ایران از بسیاری سایت های خارجی آمار دقیقی در دسترس نیست-.

حال باید افراد دغدغه مند و توانمند و البته دارای دسترسی به جایگاه و منابع مالی در وسع خود به صورت غیر مستقیم با استفاده از روش های غیر نخ نما به حمایت و سامان دهی این قبیل رسانه ها و نشریات کوچک بپردازند، 

حال به این تعداد باید نشریات فعال در محلات و مساجد و دیگر نهادها مذهبی و اعتقادی و گروهای مردم نهاد و نشریات دانشجویی اضافه کرد.

حال بعد از بیان حقیقت و لزوم این رسانه باید به بعد دیگری از این رسانه ها هم توجه کرد.

توجه و سامان دهی این قبیل از رسانه ها و انسجام و هم افزایی این رسانه سبب تولید گروه های رسانه ای حرفه ای تر و تبدیل رسانه های کوچک و دغدغه مند به رسانه های قویی ، حرفه ای، سازمان دهی شده و البته عمومی تر و با مخاطب بیشتر شود،

تبدیل گروه های حاضر در شبکه اجتماعی به جریان اجتماعی، تبدیل نشریات کوچک و وبلاگ ها به نشریات مکتوب و روزنامه های حرفه ایی و نیز تبدیل ویدو بلاگ ها و فتو بلاگ ها به رسانه های حرفه ای.

یعنی پیدا کردن نیروی متعهد و کاربردی برای رسانه های جدی از بستر همین رسانه های کوچک.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی