نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

متن زیر حاصل مطالعه و گلچین کردن بیش از 75 مورد از فرمایشات مقام معظم رهبری مخصوصا در دیدار های با دانشجویان و جوانان بیان داشته اند که در چهار بخش تقدیمتان می گردد.

- الان کارهاى خوبى در دانشگاه‏ها انجام مى‌گیرد. آن‌طور که من در ذهنم هست، در بعضى از دانشگاه‏ها کارهاى بسیار خوب فرهنگى از طرف خود جوانان انجام مى‌گیرد. این را هم عرض کنم که در خیلى از این زمینه‌ها اصلا شما نباید از بنده بپرسید که چه‌کار کنیم. شما خودتان جوانید، با فکر و دانشجو هستید؛ بگردید ببینید چه‌کار باید بکنید. خیلى تلاش و مجاهدت در زمینه‌هاى فرهنگى خوب مى‌شود کرد؛ البته مواظب باشید عمیق باشد. کار سطحى فرهنگى مفید نیست؛ گاهى هم مضر است. (بیانات در جلسه‌ى پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه شهید بهشتى 22/02/1382)

- همینى که حالا معمول شده که در بیانها و در تلویزیون و توى تبلیغات و توى دادگاه و توى زبان همه، میگویند: جنگ نرم؛ راست است، این یک واقعیت است؛ یعنى الان جنگ است. البته این حرف را من امروز نمیزنم، من از بعد از جنگ - از سال 67 - همیشه این را گفته‏ام؛ بارها و بارها. علت این است که من صحنه را می‏بینم؛ چه بکنم اگر کسى نمی‏بیند؟! .... این تمام نشده. چون تمام نشده، همه وظیفه داریم. وظیفه‏ى مجموعه‏ى فرهنگى و ادبى و هنرى هم وظیفه‏ى مشخصى است: بلاغ، تبیین؛ بگویید، خوب بگویید. من همیشه تکیه بر این میکنم: بایستى قالب را خوب انتخاب کنید و هنر را بایستى تمام عیار توى میدان بیاورید؛ نباید کم گذاشت، تا اثر خودش را بکند.» (دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از شعرا، فرهیختگان و اهالی فرهنگ ، مورخ 1388/06/14)

 - چرا من مسئله ‏ى اعتماد به نفس را اصلاً مطرح میکنم؟ مگر در کشور چه اتفاقى افتاده که بنده اصرار دارم روى اعتماد به نفس ملتمان یا جوانانمان تکیه کنم؟ توضیحى وجود دارد. ملت ما بر اثر انقلاب، بر اثر دفاع مقدس، بر اثر تأثیر شخصیت ویژه‏ى امام - که حالا بعد اگر ان‏شاءاللَّه یادم ماند، اشاره میکنم که در ایجاد اعتماد به نفس ملى، شخص امام و عناصر تشکیل دهنده‏ى شخصیت او، یکى از بیشترین تأثیرها را داشت - و بر اثر پیشرفتهاى گوناگون، امروز به یک نصاب قابل قبولى از اعتماد به نفس دست یافته است. بیم آن هست که در عرصه‏ى جنگهاى روانى و تبلیغاتى و به اصطلاح جنگ نرم بین ما و دشمنانى که بسیار اصرار بر ادامه‏ى این نبرد دارند، این اعتماد به نفس یا خدشه پیدا کند، تضعیف بشود، متزلزل بشود یا لااقل در حدى که ملت ما به آن احتیاج دارد، پیش نرود. ما در نیمه‏ى راهیم. من به عیان مى‏بینم که در ذهن و زبان و عمل بسیارى از برجستگان کشورمان این اعتماد به نفس هنوز به حد نصاب لازم نرسیده.» (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان دانشگاه‏هاى استان یزد، مورخ 1386/10/13)

- هدف از عملیات روانی دشمن، تضعیف روحیه ملت ایران و نشانه ای از استیصال دولتمردان آمریکایی است، تهدید و ترساندن شیوه قدیمی و همیشگی سلطه گران برای تضعیف اراده و عزم ملت ها و چپاول منابع کشورها بوده است. یک سخن قوی، محتوای متقن و بیان نافذ به مخاطب مستلزم استفاده از شیوه های هنری، تسلط بر مخاطب، روحی و روانی و بهره گرفتن از شرایط زمان و مکان است. شیعه باید مدرن ترین شیوه های تبلیغ را برای رساندن پیام حق خود به دیگران مورد استفاده قرار دهد. (فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی1/1/1386)

- در این جنگ نرم شما جوان‌های دانشجو، افسران جوان این جبهه‌اید نگفتیم سربازان، چون سرباز فقط منتظر است که به او بگویند پیش برود جلو، عقب بیا، بیایید عقب. یعنی سرباز هیچ‌گونه از خودش تصمیم‌گیری و اراده ندارد و باید هر چه فرمانده می‌گوید عمل کند. نگفتیم هم فرماندهان طراح قرارگاه و یگان‌های بزرگ. چون آنها طراحی‌های کلان را می‌کنند افسر جوان تو صحنه است هم به دستور عمل می‌کنند هم صحنه را درست می‌بینند. با جسم خود و جان خود صحنه را می‌آزماید. لذا اینها افسران جوانند دانشجو نقشش این است حقیقتا افسران جوان، فکر هم دارند. عمل هم دارند تو صحنه هم حضور دارند. اوضاع را هم می‌بینند. در چهارچوب هم کار می‌کنند... (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید دانشگاه‌ها 8 شهریور 88)

- در جنگ نرم؛ چه کسانی باید میدان بیایند؟ قدر مسلم نخبگان فکری‌اند. یعنی شما افسران جوان جبهه مقابله با جنگ نرمید......اینی که چه کار باید بکنید چه جوری باید عمل کنید چه جوری باید تبیین کنید اینها چیزهایی نیست که من بیایم فهرست کنم. بگویم آقا این عمل را انجام بدهید این عمل را انجام ندهید اینها کارهایی است که خود شماها باید در مجامع اصلی‌تان فکری‌تان در اتاق‌های فکری‌تان بنشینید، راهکارها را پیدا کنید لیکن هدف مشخص است. هدف دفاع از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی است در مقابله‌ با یک حرکت همه جانبه متکی به زور و تزویر و پول و امکانات عظیم پیشرفته علمی رسانه‌ای باید با این جریان شیطانی خطرناک مقابله شود. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان 4 شهریور 88) 

-عزیزان من  شرط اصلی فعالیت درست شما در این جبهه جنگ نرم یکی‌اش نگاه خوشبینانه و امیدوارانه است. نگاهتان خوشبینانه باشد. ببینید من در مورد بعضی‌تان به جای پدر بزرگ شما هستم. من نگاهم به آینده خوشبینانه است. نه از روی توهم بلکه از روی بصیرت. شما جوانید. مرکز خوشبینی- مواظب باشید نگاهتان به آینده، نگاه بدبینانه نباشد نگاه امیدوارانه باشد نه نگاه نومیدانه- اگر نگاه نومیدانه شد نگاه بدبینانه شد نگاه چه فایده‌ای دارد، به دنبالش بی‌عملی، به دنبالش بی‌تحرکی. به دنبالش انزوا است مطلقا دیگر حرکتی وجود نخواهد داشت همانی است که دشمن می‌خواهد.... " (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان علمی 88.6.4)

- باید درست در جهت مخالف برنامه دشمن که به دنبال ایجاد فضای یاس و ناامیدی در دانشگاه‌ها است. حرکت، و محیط درس و دانشگاه‌ها را فضای امید به آینده کرد (دیدار مقام معظم رهبری با جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی نخبگان، روسای 88.6.8)


فرمان های فرهنگی رهبری نه دی هشتاد و هشت www.881009.irمتن زیر حاصل مطالعه و گلچین کردن بیش از 75 مورد از فرمایشات مقام معظم رهبری مخصوصا در دیدار های با دانشجویان و جوانان بیان داشته اند که در چهار بخش تقدیمتان می گردد.

- هدف این تهاجم با چنین ابعادى، اسلام و انقلاب و ما هستیم. البته، شکى نیست که مقابله با این تهاجم، پول و بودجه و امکانات و پشتیبانی‏هاى سیاسى دولت را مى‌خواهد؛ اما دولت پول بدهد و پشتیبانى بکند که چه بشود؟ طبیعى است که فکرى پخش بشود. آن فکر کجا تولید خواهد شد؟ آیا آن هم در دولت است یا در حوزه؟ این‏ها انتظاراتى است که از حوزه مى‌رود. (سخنرانى در دیدار با مجمع نمایندگان طلاب و فضلاى حوزه‌ى علمیه‌ى قم 07/09/1368)
-
و الا آن کارگردان یا تهیه کننده‌اى که وقتى فیلم را مى‌سازد، از پیش فکر مى‌کند که «این نکته را در این فیلم خواهم گنجاند، تا یکى از پایه‌هاى اعتقادى این نظام را هدف قرار دهم» که از اسلام و انقلاب دفاع نمى‌کند!زبان خاص فیلم و با همان شکلى که در فیلم امکان دارد، کار خودش را انجام مى‌دهد. یعنى اکتفا نمى‌کند به این‌که به انقلاب کمک نکند. فیلم مى‌سازد براى این‌که به انقلاب حمله کند! از اول که این فیلم را مى‌سازد، یا این داستان را مى‌نویسد، هدفش این است که کارایى نظام اسلامى را زیر سؤال ببرد و بگوید: «این نظام اسلامى، کارایى ندارد.» از اولى که این مقاله را مى‌نویسد یا این اثر هنرى را تولید مى‌کند، هدفش این است که نشان دهد این دولت کارایى ندارد؛ توان اداره ندارد. این، درحال خدمت به مصالح این کشور است یا درحال خیانت؟ به این مى‌شود تکیه کرد؟! معلوم است که نمى‌شود تکیه کرد!( بیانات در دیدار وزیر، معاونین و رؤساى مناطق آموزش و پرورش سراسر کشور 21/05/1371)
-
چندى پیش گفتم: «همه امر به معروف و نهى از منکر کنند.» الآن هم عرض مى‌کنم: نهى از منکر کنید. این، واجب است.این، مسؤولیت شرعى شماست. امروز مسؤولیت انقلابى و سیاسى شما هم هست.( بیانات در دیدار فرماندهان گردانها، گروهانها و دسته‌هاى عاشوراى نیروهاى مقاومت بسیج سراسر کشور، در سالروز شهادت امام سجاد(ع) 22/04/1371)
-
شما جوانهایى که اهل خواندن و سرودن و بیان کردن و برنامه اجرا کردن هستید، به نیاز امروز جامعه‌ى اسلامى نگاه کنید، ببینید چقدر ملت ما، جوان‏ها و جامعه‌ى ما در کشاکش طوفان‏هاى گوناگون تهاجم سیاسى و فرهنگى و انواع و اقسام تلقینات و تبلیغات، به نگاه نو، به روحیه‌ى سرشار از امید، به دل لبالب از اطمینان به آینده، فهمیدن راه روشن احتیاج دارد. این را همه باید انجام دهند؛ هر کسى به یک نحوى. و شما می‏توانید سهم وافرى در این زمینه داشته باشید. (دیدار جمعى از مداحان و ستایشگران اهل‌بیت علیهم‌السلام 04/04/1387)
 -
در همه‌ى برنامه‌ها جهت کلى مقابله با تهاجم تبلیغاتى و فرهنگى و خبرى استکبار باشد. (حکم انتصاب آقاى دکتر على لاریجانى به سمت رئیس سازمان صدا و سیما و عضویت در شوراى عالى انقلاب فرهنگى 24/11/1372)
-
پخش برنامه‌هاى هنرى و فیلم‏ها و گزارش‏هایى که جوانان و کودکان را به رفتار سالم و اندیشه‌ى درست رهنمون مى‌شود و دین‏دارى و تعهد و انضباط و محبت و تعاون و حضور در صحنه‌هاى انقلابى و سیاسى را به آنان مى‌آموزد، و عشق به فرهنگ و میهن و مردم خویش را در آنان پدید مى‌آورد، کارى درخشان و حسنه‌یى ماندگار است و کشور را در برابر امواج تهاجم فکرى و فرهنگى و تبلیغاتى بیمه مى‌کند. (حکم انتصاب مجدد آقاى دکتر على لاریجانى به ریاست سازمان صدا و سیما 05/03/1378)
-
این‌که ما بگوییم موسیقى بهترین راه مقابله با تهاجم فرهنگى است، نه؛ من به این معتقد نیستم که موسیقى یک چنین کششى داشته باشد.بهتر است بگویم یکى از راه‏هاى مبارزه با تهاجم فرهنگى است.( بیانات در دومین روز از دهه‌ى مبارکه‌ى فجر (روز انقلاب اسلامى و جوانان) 13/11/1377)

- راه مقابله با تهاجم فرهنگی جبهه‏ی استکبار، گسترش و تعمیق رسالت‌های فرهنگی انقلاب اسلامی در عرصه‌های اخلاقی، رفتارهای فردی و اجتماعی، عقاید و باورهای دینی و مسایل سیاسی است.(1390/03/23)


فرمان های فرهنگی رهبری نه دی هشتاد و هشت www.881009.irمتن زیر حاصل مطالعه و گلچین کردن بیش از 75 مورد از فرمایشات مقام معظم رهبری مخصوصا در دیدار های با دانشجویان و جوانان بیان داشته اند که در چهار بخش تقدیمتان می گردد.

- متن ملت عزیز ما، تسلیم فشار تبلیغاتى دشمن نشده و نخواهد شد؛ اما   کسانى که خودشان اشتباه کردند، در بین ما هستند. این‏ها راه غلطى رفتند و بعضى از مجموعه‌ها را هم با خودشان به راه غلط کشاندند.

امام به ما یاد دادند که هرچه فریاد دارید، بر سر امریکا بکشید؛اما عده‌اى فریادهاى خود را بر سر خودی‏ها کشیدند؛ به دیگران هم یاد مى‌دهند که بر سر همدیگر فریاد بکشند!
 امام در وصیت‌نامه و در تعلیمات دوران حیات بابرکت خود تکرار مى‌کردند که از غریبه‌ها و نامحرم‏ها و نفوذی‏ها برحذر باشید. مراقب باشید تا کسانى که با این انقلاب و این نظام و این اسلام و با منافع مردم هیچ میانه‌ى خوبى ندارند، در ارکان تصمیم‌گیرى کشور نفوذ نکنند.(بیانات در اجتماع بزرگ مردم مشهد و زائران حرم مطهر امام رضا (ع) 01/01/1380)
-  امروز بعد از گذشت چند سال، آدم‏هاى دیرفهم کم‌کم مى‌فهمند که تهاجم فرهنگى یعنى چه! موج حملات فرهنگى دشمن که ایمان جوانان را هدف قرار داده، حالا به چشمشان مى‌آید و ابراز نگرانى مى‌کنند!
 
مى‌بینند در همه‌ى محیط‏هایى که جوانان حضور دارند، دشمن مى‌خواهد جاپایى از خود به جا بگذارد و عقیده‌ى آن‏ها را به انقلاب و دین و امام برگرداند؛ حتى عده‌اى در این‌که این ملت استقلال مى‌خواهد، خدشه مى‌کنند! یعنى درست همان خواست دشمن؛ یعنى تهاجم فرهنگى.
 
مسؤولان کشور این خودآگاهى را لازم دارند تا بدانند دشمن از کجا حمله مى‌کند. اگر فهمیدند، بیدار خواهند بود. آن‌گاه شجاعت و تقوا و پاکدامنى آن‏ها به کار این ملت خواهد آمد.( بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم، به مناسبت 19 دى ماه، سالروز قیام مردم قم 19/10/1380)
-
 این تابلو‏ی تهاجم فرهنگى را که ما چند سال پیش بلند کردیم و عده‌اى سنگبارانش کردند، خوشبختانه این‏ها قبول و بلند کرده‌اند. الان در همه‌ى این تشکل‏هاى کوچک ناشناخته و احصا نشده، جهت واحدى وجود دارد و آن مبارزه با تهاجم فرهنگى است.
 
در بین همین‏هاست که شما آن معدن‏هاى الماس و طلا را پیدا مى‌کنید، «الناس معادن کمعادن الذهب والفضة». بروید و آن‏ها را شناسایى و گزینش کنید و به شکل حساب شده‌اى وارد مجموعه نمایید.
 
البته مى‌توانید مجموعه را داراى دهلیزها و گردون‏ها و گیتی‏هاى گوناگون کنید تا این‏ها را راحت و بى‌دغدغه وارد کنید؛ یعنى از یک قرنطینه‌ى ناآشکارى بگذرانید و بعد وارد اصل مجموعه کنید. از این کارها باید بکنید. (بیانات در دیدار اعضاى انجمن اهل قلم 07/11/1381)
-دشمن تهدید می کند، وعید و وعده می دهد، دائم عظمت خود را به رخ جامعه ی اسلامی و پیشرو می کشد با زبان زور صحبت می کند و احیاناً زبان زور را با برخی شیرینی های وعده های فریبنده در هم می آمیزد تا اینکه دل ها را گمراه کند. استقامت کردن در مقابل فریب ها و تهدیدهای دشمن، هنر بزرگی است که اگر یک ملت این هنر را داشته باشد، آن وقت به قله می رسد؛ به جایی که دیگر دشمن فایده ای در تهدید نمی بیند و مجبور است با او بسازد و یا در مقابل او تسلیم شود.( از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای هیئت دولت 17/7/1384)

- برخلاف این توهمات، جوانان تشنه حقایق دین هستند و باید آنان را با معارف صحیح دینی سیراب کرد.( از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار عمومی با بسیجیان)


 فرمان های فرهنگی رهبری نه دی هشتاد و هشت www.881009.irمتن زیر حاصل مطالعه و گلچین کردن بیش از 75 مورد از فرمایشات مقام معظم رهبری مخصوصا در دیدار های با دانشجویان و جوانان بیان داشته اند که در چهار بخش تقدیمتان می گردد.

  - جنگ روانی اینها این است: اولاً بین ملت ایران اختلاف بیندازند، ثانیاً بین ملت ایران و ملت های دیگر مسلمان اختلاف بیندازند. سیاست آمریکا این بوده است که همسایه های ما را در خلیج فارس از نظام جمهوری اسلامی بترسانند.(از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1386)

 - شکی نیست که امروز امواج تبلیغاتی پیچیده و درهم تنیده ی عالم، علیه اسلام متمرکز شده است. (از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی 1/1/1386)

- اکنون فرهنگ اسلام ناب که انقلاب اسلامی براساس آن بنیان نهاده شده است، دقیقاً هدف تهاجم دشمنان اسلام قراردارد بنابراین برای مقابله اصولی و برنامه ریزی شده با این تهاجم دشمن، لازم است مدیریت متمرکز و هدایت کننده ای در امور فرهنگی به وجود آید و با توسل به ابزار و نیروی فرهنگی، تهاجم دشمن را علاج و تأثیر آن را خنثی کند.( از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولین و کارگزاران نظام به مناسبت عید سعید مبعث 23/7/1380)

 - یک سخن قوی، محتوای متقن و بیان نافذ به مخاطب مستلزم استفاده از شیوه های هنری، تسلط بر مخاطب روحی و روانی و بهره گرفتن از شرایط زمان و مکان است. شیعه باید مدرن ترین شیوه های تبلیغ را برای رساندن پیام حق خود به دیگران مورد استفاده قرار دهد.( از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار خانواده های معظم شهدا، مفقودان، جانبازان و آزادگان استان خوزستان 18/12/1375)

-         «تهدید» یکی از کارهای دشمن است؛ یکی از شیوه های دشمن، تهدید کردن است. ممکن است در یک مواردی تهدید خود را عمل هم کند، اما آن ملتی در این میدان کشمکش خواهد توانست عظمت، عزت، هویت و منافع خود را حفظ کند که عقب نشینی نکند و بایستند. این استقامت «فما استقاموا لکم فاستقیموا لهم» تا وقتی که دشمن در مقابل شماست و علیه شما ابزارهای تهدید و تخویف خود را مطرح می کند، باید ایستادگی کنید.(ازفرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در علما، روحانیون، فضلا و طلاب حوزه علمیه اهواز 18/12/1375)

-         من برنامه های استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه می کنم اول: جنگ روانی، دوم جنگ اقتصادی و سوم: مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی.

دشمنی های استکبار با ملت ما در این سه قلم عمده خلاصه می شود. البته اینها را باید دستگاه های تبلیغاتی و رسانه ها و شخصیت های سیاسی بیشتر برای مردم توضیح بدهند. من اجمالاً سرفصل و خلاصه ای از مطالب را به شما عرض می کنم.( از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار عمومی بسیجی)

-         امروز ما از پانزده سال قبل، از بیست سال قبل، از بیست و هفت سال قبل، بسیار قوی تر هستیم؛ این نشان دهنده ی این است که دشمن در دشمنی با ملت ایران و نظام جمهوری اسلامی ناکام مانده است؛ اما این دشمنی هست.(از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای خبرگان رهبری 18/12/1384)

-         البته بدخواهانی هم هستند که سخن درش و نرم و همه نوع سختی دارند و از شایعه پراکنی و جنگ روانی و دروغ بستن به این و آن واهمه ندارند و انسان ممکن است در دلش از آنها برنجد؛ اما کسی که می دانید قصد عناد و دشمنی ندارند، ولو با لحن درشتی هم حرف می زند، از او نباید واقعاً برنجید.(از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار علما، روحانیون، فضلا و طلاب حوزه علمیه اهواز 18/12/1375)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی