نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

مفسّر بزرگ قرآن علامه طباطبایی آیه186سوره بقره را یکی از زیباترین و لطیف‌ ترین آیات قرآن در زمینه دعا می‌داند.

او می گوید خداوند در بسیاری از آیات قرآن با بندگان خود با استفاده از لفظ «من» و «ما» سخن گفته است، یکی از شگفت‌انگیزترین آیات،

آیه‌ای است که خداوند در آن هفت بار لفظ «من» را بکار برده است و این آیه در وصف رابطه خدا با بندگان و ضمانت کردن استجابت دعای ایشان است:

[ای پیامبر!] هر گاه بندگان من از تو در مورد من سؤال کردند [بگو] من بسیار نزدیکم، هر گاه کسی مرا بخواند، اجابت می‌کنم؛ پس به ندای من پاسخ دهند و به من ایمان آورند تا راه راست یابند

(سوره بقره، آیه 186)

نگاهی غیر از آنچه داشتیم به این آیه بندازیم

نگاهی مبتی بر خدا

نگاهی بدون در نظر گرفتن گناهان ریز و درشت خودمان

اولاً خدا گفته نزدیک است، بهتر بگویم خیلی نزدیک است

تازه خود خدا می گوید بندگان من این یعنی خدا منظورش مومنین یا پیامبران نبود، یعنی خدا به ما هم بسیار نزدیک است، به ما که هیچ حتی به غیر مسلمان ها هم نزدیک است، این همه لطف به همه بندگان فقط از خدا بر می آید ، خدایی که گاهی بندگانش آنقدر از او دور می شوند که نه اینکه از حجتش اطلاعت نمی کنند بلکه او را و خانواده اش را ...

دوم:هر گاه کسی مرا بخواند این معنی این می شود که همه می توانند این خدا را بخوانند، برای خواندنش فقط این است که بنده بخواند، فکر کن ما گاهی مسئول یک بخش می شویم آن وقت همه باید از ما وقت بگبرند ام خدا آنقدر بزرگ است که میگذارد همه هر وقت بخواهند او رابخوانند

سوم: اوج داستان این است که خدا به همین هم بسنده نمی کند بلکه لطف را به بندگانش کامل می کند و می فرماید"اجابت می‌کنم" این یعنی جواب دادند بدون شرط

بنظرم این اجابت کردند به همان بندگان برگردد، یعنی اینکه هر بنده ایی او را بخواند به شرط صداقت و خلوص او اجابت می کند

یاد آن حدیث قدسی افتادم که فرمودند:اگر آنان که از درگاه من روی بر گرداندند،می دانستند چقدر مشتاق ملا قات آنان هستم،هر آیینه از شوق جان می سپردند

چهارم: اگر موضع به همین جا هم ختم می شد خوب بود، خدا حرفی را می فرماید که فقط در کرم خودش هست، می فرمایند "پس به ندای من پاسخ دهند" این یعنی اینکه ای بنده من ، من تو را می خوانم، یعنی بنده که خدا را صدا کند او جواب می دهد هیچ، خدا خودش هم بنده را می خواند... حرف جزء سکوت برای من گنه کار نماند

آخر: ما همه این لطف، کرم و بزرگی خدا به بنده اش شرط دارد "به من ایمان آورند تا راه راست یابند. " ان اینکه ایمان بیاورند، تازه این ایمان هم برای خودشان است تا راه را بیابند...

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی