نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

نگاهی می کردم به بیانات آن در سال 86 در جمع مسئولین بسیج دانشجویی نکات جالبی بیان شده بود دو پارگراف از صحبت های ایشان نظرم جلب کرد

دیدم بهتر است عین جملات ایشان را بیاورم و بعد به زمان امروز در مورد صحبت کنیم

 شما از لحاظ کمک به کارآمدى دولت، در همه‌ى این سه قسمت مى‌توانید فعال باشید. لازم نیست من در این جا فرمولش را بگویم - که بعضى دوستان گفتند یک‌جانبه است یا دوجانبه است - بروید فرمولش را پیدا کنید. شما بسیج هستید؛ اگر سازماندهى شما، کارآمدى لازم را داشته باشد - که باید داشته باشد - و اگر وزرائى که عضو دولتند، با شما همکارى کنند - که یقیناً مى‌کنند؛ چون هم آقاى زاهدى، هم آقاى لنکرانى خودشان بسیجیند - باید راهش را پیدا کنید. ببینید چه‌طور مى‌شود از دولت و کشور و از این خیل عظیمِ جوان مؤمن و حاضر در میدان و داراى استعداد، در پیشرفتهاى گوناگون کشور استفاده کنید؛ چه در پیشرفتها و تحرکات علمى، چه در کارهاى جهادى و چه در کارهاى اقتصادى.

البته جوانها حواسشان باشد، من هیچ توصیه نمى‌کنم که شما اولِ درس خواندن بروید و عضو عالى فلان اداره - مشاور وزیر یا غیر آن - بشوید؛ نه، این طور چیزها را اصلاً من قبول ندارم؛ اسم و عنوانى که انسان را از لحاظ اعتبار بالا بیاورد، اما از لحاظ واقعیت در آن چیزى نباشد، فایده‌اى ندارد. در پیچ و خم تشکیلات عظیم فعالیت کشور - چه فعالیت اقتصادى، چه فعالیت ادارى - و هر جائى ممکن شد، بشوید یک پیچ، بشوید یک مهره! در این کارخانه‌ى عظیم، هر کدام از پیچ‌ها شل باشد، محصول خراب خواهد شد. در خط تولید دیده‌اید؛ کارگرها ردیف مى‌ایستند و هر کدام کارشان عبارت است از این که این پیچ یا مهره را محکم کنند یا کارهاى دیگر را انجام بدهند. دانه دانه‌ى این کارها، در مجموعه‌ى کارکرد این دستگاه تأثیر مى‌گذارد. این باید تأمین بشود.

بخش اول چند نکته جالب وجود دارد

الف- توصیه آقا به کمک بسیج برای کراآمدی دولت، حال باید سوال کرد آیا این کارآمدی وجود دارد یا نه؟ علت عدم کارآمدی چیست؟ آیا با حضور امثال بذرپاش در دولت وظیفه بسیج دانشجویی در مقابل این فرمایش حضرت آقا تمام شد؟ آیا بسیج به اندازه کافی وظایف خود را برای کارآمدی دولت انجام داده؟ آیا دولت مایل به همکاری با بسیج نبود؟ موراد از بسیج در این فرمایش همان نگاه همیشگی آقا به بسیج است و یا فقط به قشر خاصی از بسیج اشاره دارد...

ب-ایشان می فرمایند: "لازم نیست من در این جا فرمولش را بگویم "

این جمله یعنی باید خودمان تلاش می کردیم و باید بسیج که تعریف مشخصی دارد خودش بریا کارآمدی دولت تلاش می کرد، بخش بعدی فرمایشات ایشان اشاره دارد به اینکه این تلاش لزوما به معنی ورود به دولت و مشغول کار شدن در دولت نیست بلکه می شود در مستقیم در دولت وارد نشد ولی از دولت و کشور و از این خیل عظیمِ جوان مؤمن و حاضر در میدان و داراى استعداد، در پیشرفتهاى گوناگون کشور استفاده کنید؛ چه در پیشرفتها و تحرکات علمى، چه در کارهاى جهادى و چه در کارهاى اقتصادى.

ج- این جمله ایشان را می گذارم تا حسابی رویش فکر کنیم و فقط خودمان به خودمان جواب بدهیم"اگر سازماندهى شما، کارآمدى لازم را داشته باشد - که باید داشته باشد " آیا سازمان ما کارآمدی لازم را دارد؟ تعریف کار آمدی لازم چیست؟ آیا وجود دغدغه به معنی کارامدی است؟ اینکه ما چهار تا کتاب از حضرت آقا بخوانیم و خواندن این کتاب و آن کتاب را به این و آن توصیه کنیم و خدایی نکرده یک کلاس اخلاق هم برویم و این را بکنیم چوب توی سر این وآن، مصداق کارایی است وقتی مجموعه خودمان راب ا جملاتی شبیه من .... به زور و به واسطه بی اخلاقی نگهداشتیم.

توصیه بعدی ایشان که شاید حرف اصلی بنده باشد این است"من هیچ توصیه نمى‌کنم که شما اولِ درس خواندن بروید و عضو عالى فلان اداره - مشاور وزیر یا غیر آن - بشوید؛ نه، این طور چیزها را اصلاً من قبول ندارم؛ اسم و عنوانى که انسان را از لحاظ اعتبار بالا بیاورد، اما از لحاظ واقعیت در آن چیزى نباشد، فایده‌اى ندارد." حالا باید دید ما تا کجا به این فرمایش عمل کردیم، چه تعداد از افراد وارد همین جایگاه ها شدند و یا منتظرند در دولت بعد وارد همین جایگاه بشوند

اما فرمایش ایشان برای حل این معضل چیست؟ خودشان در بخش بعدی همین فرمایشات می فرمایند"بشوید یک پیچ، بشوید یک مهره! در این کارخانه‌ى عظیم، هر کدام از پیچ‌ها شل باشد، محصول خراب خواهد شد. در خط تولید دیده‌اید؛ کارگرها ردیف مى‌ایستند و هر کدام کارشان عبارت است از این که این پیچ یا مهره را محکم کنند یا کارهاى دیگر را انجام بدهند. دانه دانه‌ى این کارها، در مجموعه‌ى کارکرد این دستگاه تأثیر مى‌گذارد. این باید تأمین بشود."

تعبیر پیچ در یک کارخانه بزرگ شاید بهترین تعبیر است، اما مصداق های این پیچ چیست؟ می شود به مشاغلی نظیر معلمی، کتاب فروشی ، روزنامه نگاری و حتی مشاغل آزاد به این دید نگاه کرد.

آیا همه ما آرزوی مشاور وزیر شدن داریم و این آرزو با توصیه حضرت آقا چه قدر فاصله دارد

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی