نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

اصولاَ وقتی یک اثر ارزشمند در عرصه هنر به نمایش در می آید، باید از ان تقدیر کرد تا آثار مشابه هم  توان ظهور را پیدا کنند و تولید این گونه آثار به یک فرهنگ و هنجار تبدیل شود.

اما در بعضی موارد بعضی فراموشی های ناخواسته و یا نکات مهم باعث می شود ضمن ارج نهادن به آن اثر؛ موارد مهم را جهت یاداوری و یا اصلاح در آثار دیگر بیان کرد.

در مورد فیلم ارزشمند "قلاده های طلا" ساخته جناب طالبی از نظر محتوایی یک نکته لزم است بیان شود که البته این موراد در دو فیلم دیگری که در سال 90 با موضوع مرتبط با انتخابات و حوادث بعد از آن به چشم می خورد.

اولی آن مشخص شدن نقش مردم در  درهم کوبیدن فتنه است، در فیلم مورد یحث شاید بیش از حد نقش وازارت اطلاعات و نیروی انتظامی در مقابل نقش مردم پر رنگ شده است، به نوعی نیرو های امنیتی و انتظامی ختم کننده غائله معرفی شده اند

در حالی که به واقع این مردم و به ویژه این جوانان بودن که نقش اصلی را در این حادثه داشتن به شکلی که امام خامنه ای فرمودند:"فتنه‌ى سال 88 را جوانهاى ما خواباندند. بیش از عوامل گوناگون دیگر، جوانهاى ما، همین شما دانش‌آموزها، همین شما دانشجوها نقش داشتید"

اما در این اثر و آثار مشابه این موضوع به صورت اصلی به چشم نمی خورد.

نکته دیگری که در این اثر و آثار مشابه و حتی گاهاَ در کلام مسئولین به چشم می خورد این جمله است که"کشور در حوادث بعد از انتخابات غافل گیر شد."

البته اگر منظورشان از کشور فقط نیرو های انتظامی و امنیتی باشد که بحث در این مورد به مسئولین این نیرو ها برمیگردد ولی اگر منظورشان به مردم باشد باید  به وضوح بیان کرد که مردم انصافاَ غافل گیر نشدند و نه اینکه غافل گیر نشدند بلکه چندین ماه قبل با اشاره های مستقیم و غیر مستقیم رهبری و نخبگان بیدار وظیفه خود را شناختن و به بهترین شکل به آن جامع عمل پوشاندند.

برای واضح تر شدن این وظیفه شناسی فقط کافی است به این نکته توجه کنید که اگر تفاوت آرای دکتر احمدی نژاد و مهندس موسوی کمتر از این چند میلیون بودف مثل 3یا 4 میلیون نفر از کسانی که به احمدی نژاد رای دادند به موسوی رای میدانند وتفاوت آرای آنها به کمتر از 1 یا 2 میلیون می رسید، آن وقت می دانید چه قدر کار سخت می شد، آنوقت با فشار به یک یا دو شهر آرا را زیر سوال می بردند و شاید موضوع حالا، حالا ها ادامه می یافت ، و دشمن به هدفش که زیر سوال ماندن انتخابات در ایران برای همیشه بود می رسید.

اینکه در این آثار نقش قبل از حوادث و بعد از حوادث مردم و حتی نقش ویژه مردم در روز انتخابات و حماسه هایی مثل نه دی نادیده گرفته شده است، در کنار همه خوبی های این اثر باید به ان توجه شود.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی