نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

 

أعوذ بالله السمیع العلیم

 

 

من همزات الشیاطین...

 

 

اگر کمی دوربین دیدمان را زوم کنیم می توانیم حقایق را بیشتر و بهتر ببینیم. حقایقی که همین نزدیک در کنار شماست...

 

 

برای درک بهتر مطلب به موضوع زیر توجه کنید

 

 

ما در جامعه ی خود نسبت به حجاب حساسیت دینی خاص خود را داریم که بر اساس تعلیمات دین اسلام حفظ این ارزش در اولویت ها قرار می گیرد.

 

 

حجاب نه فقط برای دختران و زنان، بلکه برای پسران و مردان جامعه نیز در عنوان پوشش خود را بروز می دهد. بر اساس آیات قرآنی هم مردان و هم زنان باید پوشش مناسب خود را حفظ کنند، مسأله ای که در این مجمل نمیگنجد.

 

 

حال با دیدن جامعیت پوشش در میان مردان و زنان در جامعه،می توانیم نگاه دوربین دیدمان را به سمت مقوله ای در عرض آن با گستره ی وسیعتری بچرخانیم، و آن این عبارت است: "معصومیت"

 

 

این واژه در جامعه ی قدیم ما شاید بیشتر دیده می شد ولی امروز کمی کمرنگ شده. شاید با تمام وجود خود احساس کرده باشید که بعضی اوقات می بایست برای دست یابی به معصومیت جست وجویی عمیق انجام داد.

 

 

 منظور از معصومیت، درجه ای از آن است که ما می توانیم به آن دست پیدا کنیم نه آن درجه ی عصمت معصومین.

جامعه ی اسلامی حدی از معصومیت را می تواند کسب کند که آن هم از تقوای مردمانش نشأت می گیرد.

 

 

در جامعه دیده می شود که افراد متقی در گوشه و کنار وجود دارند که می بایست آنان را پیدا کرد. علمای دینی ما نمونه ی بارز آن و افرادی امثال آمیرزا جوادآقای دولابی نیز نمونه های دیگری از عالمان و عرفایی هستند که درجات دینی را کسب کرده اند.

 

 

خلاصه کنم، معصومیت ابعادی دارد و ما در این نوشته یکی از ابعاد معصومیت و کسب-بررسی و نگاه- آنرا آغاز می کنیم. بعدی که به آ نگاه داریم معصومیت و افراد دارای آن در میان جوانان در اینجا دانشگاه- میباشد.

 

 

به دانشگاه خود نگاه کنید... قطعا به فکر فرو خواهید رفت، یا در فکر اینکه چرا فضا به این صورت است و یا اینکه پله ای جلوتر رفته اید و به این فکر می کنید که چطور می توان آن را درست کرد...

 

 

این جمله به خاطر اینست که همه ی ما! فضای دانشگاهمان را می شناسیم و از آن ناراضی هستیم.

 

 

از نوع پوشش، از نوع حجاب دختران، از نوع موها و حتی لباس پسران و با کمال تأسف، از رفتارهتی دختران و پسران(نوع تعاملات!)...

 

 

معصومیت در فضای دانشگاهی فرق چندانی با معصومیت در فضاهای دیگر جامعه ندارد ولی شرایط خاص فضای خود را می طلبد. وقتی شما در فضای دانشجویی و جوانان دانشجو قرار می گیرید، می توانید نوعی رفتار و گفتار را به کار ببرید تا هم نشاندهنده ی روابط خوب اجتماعی شما باشد و هم نشاندهنده ی اعتقادات دینی و پایبندی شما به ارزش های اسلامی باشد.

 

 

حال فضای اداری در یک سازمان را در نظر بگیرید، قائدتا رفتار و گفتارتان کمی تغییر خواد کرد و این بستگی به شرایط محیطی که در آن قرار می گیرید، دارد. و ناگفته نماند که این گفتار و رفتار برگفته از حالات معنوی که یکی از آن ها کسب معصومیت است، می بایست شخصیت دینی منفرد و منحصر به فرد شما را نشان دهد نه شخصیتی که با عوض شدن جهت باد حتی حاضر است ارزش های دینی خود را نادیده بگیرد.

 

 

به عبارتی فرد دیندار شخصیت دینی منحصر به خود را متناسب با محیطی که در آن قرار می گیردبه دیگران نشان می دهد و یا مورد توجه دیگران قرار می گیرد.این شخصیت دینی فرد، خود را بدون تغییر ماهوی در فضاهای محیطی گوناگون بروز می دهد.

 

 

سرتان را درد نیاورم...

 

 

دوستان عزیز!

 

 

معصومیت برگرفته از چند مؤلفه است که اگر کسب نشوند، معصومیت نیز یا ناقص کسب می شود و یا به طور کامل کسب نمی شود.(البته این نظر شخصی نویسنده است)

 

 

حیا، ایمان، عفاف، شرف، شرم، حجاب و...

 

 

همانطور که گفته شد معصومیت در محیط خاص خود می تواند با شکلی خاص بروز نماید. به نظر شما برای بررسی مقوله ی معصومیت در فضای دانشگاهی کدام یک از مؤلفه های بالا در رتبه های اول قرار می گیرند؟ یا اینکه کدام مؤلفه تأثیر بیشتری در کسب معصومیت برای فضای خاص دانشگاهی دارد؟

 

 

*نگاه نویسنده به دانشجوی مسلمان از دیدگاه امام خامنه ای می باشد.)

 

 

 

 

 

نظرات  (۱)

همزات و نه همذات
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی