نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

تفاوت مخاطب از رسانه اسلام تا رسانه غرب (بخش اول) www.881009.irیکی از اصلی ترین موضوعات در مبحث رسانه، مخاطب  و جایگاه آن در رسانه است، مخاطب به عنوان مقصد پیام هم از این لحاظ که با وجود او است که رسانه معنی می گیرد و هم قدرت انتخاب مخاطب در مورد رسانه ها شاید مهمترین رکن رسانه باشد.

چون اولاً این مخاطب است که انتخاب می کند از کدام رسانه استفاده کند.

و ثانیاً این مخاطب است که گیرنده پیام ماست.

اما تفاوت مبنایی در نگریستن به مخاطب را می توان یکی از اصلی ترین تفاوت ها مابین رسانه اسلامی و شیعی و رسانه های غربی دانست، نگاه غرب در رسانه به مخاطب از نظر نویسنده در سه جهت قابل جمع بندی است:

الف- مقصد اغنا: یکی از اصلی ترین و شاید اصلی ترین اهداف رسانه از نظر غرب انتقال پیام نباشد بلکه اغنا پیام باشد، غرب مخاطب را مقصد اغنا می داند و حاضر است این اغنا با هر قیمتی انجام شود، در این نگرش مخاطب مقصد حمله رسانه ای ماست و ما با هر وسیله ای مخاطب را به انجا می رسانیم که می خواهیم.

ب-مقصد مصرف: در این نگاه بعد تجاری رسانه مطرح است، با توجه به تجاری بودن تمام رسانه در جهان غرب، مخاطب مقصد مصرف تولید کنندگانی است که از رسانه حمایت می کنند.

این تولید لزومی ندارد تولید تجاری باشد بلکه می تواند تولید فکری باشد و رسانه وظیفه پیدا کند مخاطب را به شیوه فکری خاصی در موضع خاصی سوق دهد. برای مثال تبلیغ برای فلان کاندیدا در فلان رسانه در جهت رای دادن مخاطب به آن کاندیدا و یا مثالی دیگر نشر و ترویج آرایش در بین دختران جوان در جهت فروش لوازم آرایشی و پوشاک (این موضوع لزما به معنی تبلیغات تجاری نیست بلکه بیشتر تبلیغات غری مستقیم است مثلاً اینکه فلان بازیگر زن از فلان لباس و فلان آرایش استفاده می کند. مثال محسوس آن ساپرت است که کمتر از 6 ماه بدون کوچکترین تبلیغات تجاری مستقیم در رسانه های خارجی بلکه با استفاده از تبلیغات غیر مستقیم در کشورما فراگیر شد.)

ج مقصد رضایت مندی: در غرب مخاطب باید رضایت داشته باشد مثل جمله اینکه "من حاضر برای خنده مردم شلوارم هم از پا در بیارم" اصلا جمله جدیدی نیست، غرب در عین اینکه مقاصد فکری و محصولی خود را به مخاطب اغنا می کند رضایت او را هم به هر قیمتی بدست می آورد، به معنی بهتر رسانه یکی از کار ویژه هایش شناخت آن چیزی است که مخاطب دوست دارد تا در قابل انچه مخاطب دوست دارد، آنچه صاحبان سرمایه و حامیان مالی رسانه دوستان دارند را به مخاطب اغنا کند.

برای مثال: مخاطب به خشونت علاقه دارد، پس رسانه تولید فیلم های خشن را در دستور کار قرار می دهد اما این فیلم خشن باید مضمونی داشته باشد این مضون را از صاحبان قدرت می گیرد، کافی است نگاه کوتاهی به فیلم هایی نظیر 300 بی اندازید تا میل خشونت در کنار هدف را مشاهد کنید.

ویا در مجموعه جنگ ستارگاه میل مخاطب به داستان های تخیلی و فضایی همراه باسیاست ضد روسیه دولت مردان آمریکایی سبب اغنا قدرت آمریکا و ضعف شوروی شد. (در مورد اثر گذاری مجموعه جنگ ستارگان بر معادلات بین دوکشور شورویی و آمریکا مقالات متعددی نوشته شده است که قابل رجوع است)

اما سوال اینجاست چه تفاوتی در نگریستن رسانه اسلام باید باشد؟

در یادداشت بعدی به این پرسش پاسخ خواهیم داد

نظرات  (۱)

سایت خوبیه موفق باشید.

Download4you.blog.ir
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی