نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

اینکه رقابت انتخاباتی بین احزاب و افراد به رقابت بین باشگاه های فوتبال تشبیه شود که هر کسی که برنده باشد برای فدراسیون افتخار است شاید بهترین تمثیل برای آنچه می خواهم بگویم باشد.

انتخابات منهای نتیجه اش ثمره مهمی دارد که کاملاً داخلی است، این ثمره جدای از صلابت مرزهای حقیقی و دیپلماتیک کشور در مقابله بیگانگان است.

به بیان بهتر ثمره حقیقی انتخابات برای کشور سرمایه اجتماعی است که در پنج منظر در کشور شکل می گیرد، این پنج چشمه جوشان اگر با "گل آلوده" نکردن دوستان احمق و دشمنان آگاه همراه نباشد و بتوان تداوم آن را حفظ کرد اثر را در تمامی بخش ها مخصوصا در آرامش روانی جامعه به وضوح می توان مشاهده کرد.

- اولین منظر بازگشت به مردم است، شاید یکی از محدود راه هایی که مسئولین کشور مخصوصاً نمایندگان مجلس را هر چهار سال یکبار محتاج سرمایه اجتماعی می کند همین انتخابات است پس با حضور پر رنگ تر سبب درگیری بیشتر و پاسخ گویی مسئولین می شود.

- منظر دوم شکل گیری گروه های اجتماعی در حمایت از جریان ها و حزب ها است که امروز در فضای بین الملل به صورت گروه های مردم نهاد دیده می شود که در نگاه اسلام همان جماعت است، این شکل گیری ها در تجمیع نظر ها اگر به انحراف نینجامد، سبب رشد و تجمیع خواستها مردم می شود.

منظر دیگر شکل گیری حس اثر گذاری در سرنوشت جامعه است، حسی که امروز محققین آن را در محاسبات بسیار جدی می گیرند و جزء امید ها یک جامعه می دانند، این که هر ایرانی احساس کند رای او مهم است و نقشی دارد، حس تعلق به کشور را افزایش می دهد که بعضی از جوامع برای این مهم گاهاً هزینه های بسیاری می کنند، حضور پر رنگ و گسترده مردم بی شک سبب رشد این حس در عموم مردم است.

منظر چهارم که برای انتخابات قابل تصور است تعاملات میان فردی در مباحثات انتخاباتی است، اینکه افراد جامعه در برهه انتخابات از خواب روزمرگی قدری فاصله بگیرند و فاصله طبقاتی قدرت سر فرود آورد سبب توجه به نقاطی می شود که در سرمایه اجتماعی سهم زیاد فردی  دارد.

به بیان بهتر فرو رفتن در خود و بی توجهی به آنچه در اطراف اتفاق می افتد مقدمه بی تفاوتی به کل است، درگیری هر دو سال یکبار با انتخابات و شکل گیری افکار عمومی در برهه این زمان می تواند نقطه رهایی از این آفت اجتماعی باشد.

و اما منظر آخر: ثمره حضور موثر و مفید در انتخابات جدای از اینکه نتیجه اش به همان جمله اول بر می گردد، سود حضور پررنگ به جیب مردم و انقلاب برخواست از مردم مستضعفان است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی