نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

یکی از منابع با ارزش هر جریان یا کنشگر اجتماعی، سیاسی که نیازمند پشتیبانی اجتماعی باشد سرمایه هایی است که با عملکرد و یا محبوبیت خود در اجتماع به وجود آورده است.

به بیان بهتر وقتی نامزد انتخابات طلب رای می کند و یا چیزی از مردم می خواهد و مردم به آن عمل می کنند، در حقیقت از سرمایه اجتماعی خود هزینه کرد.

در این نگرش پشتیبانی اجتماعی و مردمی که هر فرد دارد در حقیقت سرمایه آن فرد است و مانند سرمایه مادی می تواند از آن هزینه کند، اگر هزینه یا معامله ای که می کند سودآور باشد سرمایه او افزایش می یابد و اگر اشتباه سرمایه گذاری کند بعد از مدتی ورشکسته می شود.

جریان های سیاسی هم از سرمایه اجتماعی خود استفاده می کنند اگر به وعده هایی که داده اند و یا قول هایی که داده اند از منظر مردم عمل کنند سبب می شود سرمایه یشان افزایش یابد و اگر عمل نکنند ورشکسته می شوند.

دو نکته حائز اهمیت است:

اول اینکه مردم باید حس کنند، این امر یعنی که اگر وعده ی "آزادی" داده می شود مردم باید حس "آزادی" کنند نه اینکه بخواهیم منطق اثبات کنیم که آزادی است، اگر هم از منطق استفاده می کنیم برای اغنا است.

به بیان بهتر مردم زمانی دوباره برای جریان خاص سرمایه مجدد می شوند که علتی که سری قبل به آن اعتماد کردن مُحقق شده باشد یا حس مُحقق شدن در میان مردم باشد.

دومین نکته حائز اهمیت، نسبی بودن و فردی بودن این حس است این امر یعنی که محاسبات ریاضی یا جمع و تفریق بردار نیست، یعنی ممکن است الان 70 درصد جامعه ناراضی باشند ولی یک هفته بعد همه راضی باشند، ممکن تورم کاهش پیدا بکند ولی احساس تورم نه و این سبب نارضایتی باشد.

اما آنچه از این موضوع به انتخابات مجلس بر می گردد این است همان طور که در یادداشت قبل گفته شد جریان اصلاحات و اصولگرا تمام سعی خود را در استفاده از این سرمایه برای شهر تهران به کار بستن، در این میان اصلاحات از انباشته هاشمی، میر حسین، خاتمی هم استفاده کرد تا نتیجه بگیرد، حال باید ببینیم آیا خرج کردن این سرمایه اجتماعی در این مرحله و به کار بستن تمام دارایی ها در این میدان سبب می شود انتخابات 96 جریان سه ضلعی اعتدال، هاشمی، اصلاحات با سرمایه کم مواجه باشد یا با به وجود آرودن حس رضایت در دو قطبی سازی و دیگر شیوه های اغنا و یا حتی با عملکرد خوب سبب می شوند تهران به عنوان یک چهارم رای کل کشور همسو با آنها حرکت کند.

سرمایه گذاری سنگینی که جریان اصلاحات، هاشمی در این انتخابات کردند که فقط در تهران به صورت جدی به ثمر نشست، هر آنچه سرمایه داشتن را خرج کردند حال باید دید آیا از طریق راه های معقول یا استفاده از فنون تبلیغاتی آشنا - مقیمی می توانند بار دیگر طیف های مختلف از بی بی سی بین ها تا فتنه گرا و حامیان آنها تا مردم عادی و قشر متوسط را به رای بکشانند

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی