نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

اگر به گذشته نه چندان دور فرهنگی خودمان نگاهی بیندازیم، خواهیم دید ازدواج امری ساده و سهل بوده است، ازدواج های فامیلی یا محله ای در کنار ازدواج هایی که شاگرد یک مغاز داماد صاحبکارش می شد و خیلی از مدل های دیگر ... ازدواج هایی که هرچند رسم و رسوم زیادی را همراه داشت اما ساده شروع می شد، در اتاقی در خانه پدرِ پسر...

اما امروز دیگر این گونه نیست ساده ترین ازدواج ها، هم قیمت فروش هر دو کلیه پسر است و برای جهیزیه هم پدر دختر باید در کنار کلیه ها ، قرنیه را هم بدهد تا بتواند مخارج ازدواج را تامین کند.

ساده ترین ازدواج ها حدود 20 تا 30 میلیون برای پسر خرج دارد و البته اضافه کنیم خانه را و برای دختر به صورت معمول 40 تا 50 میلیون جهیزیه و غیره ... (البته مثال هایی هم هستند که با کمتر از اینها ازدواج کردند ولی عرف معمول اینگونه است)

در کنار این، موضوعی که در قدیم خیلی سخت بود و در حال حاضر ساده شده "روابط بدون ازدواج" است، از دوستی های دانشگاهی یا دوستی ها مهمانی تا دوستی های فامیل و واسطه ای... در قدیم این چنین روابط، خیلی بی شرمی و گناه قلمداد می شد و داشتن دوست نا همجنس سخت بود اما امروز با هر طبقه اجتماعی و حتی اعتقادی این روابط - با شدت و ضعف- در میان افراد  به آسانی شکل گرفته است.

امروز با دوری از امر خوب ازدواج و سخت شدن آن ، به سمت آسان شدن روابط بدون ازدواج حرکت می کنیم، روابطی که گاه یک طرف آن فردی متاهل است.

اگر فکر به حال این تغییر یا اضمحلال نکنیم باید خیلی چیز ها را به مرور فراموش کنیم که یکی از آنها اندیشه خانواده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی