نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

در طی چند سال اخیر به صورت بسیار تندی هزینه ها سفر به مشهد مقدس که اکثراً برای زیارت است افزایش یافته، هزینه قطار در طول 10 سال گذشته حدود 5 برابر شده و هزینه اسکان هم سالی 10 تا 20 درصد در بهترین حالت افزایش یافته، ثمره این تغییر قیمت ها این است که اگر یک خانواده متوسط 5 یا 6 نفری بخواهند 4 روزه سفری به مشهد داشته باشند باید حقوق یک ماه خود را هزینه کنند. (قطار حدود 50 تا 75 هزار تومان *رفت و برگشت* 6 نفر + اسکانتا 200تا20هزار تومان*  2 روزه 6 نفر)

از طرفی علت وجودی مجموعه بزرگی به نام آستان قدس در حقیقت تسریع و راحتی برای زائران است پس بایستی با طرح های ساده مانند کم هزینه کردن یک خط قطار در روز و یا ارائه زائر سرای رایگان یا کم هزینه به زوج ها جوان برای یک بار در ابتدای زندگی فضای سفر به مشهد را تسریع کند.

به صورت قطع با در نظر گرفتن فضای معنوی مشهد مقدس حضور خانواده ها در این فضا اگر با خدمات آستان که از لحاظ دارایی بسیار توانمند است همراه باشد خودش یک کار فرهنگی بزرگ و یک زمینه ساز فعالیت بزرگ مذهبی است.

کار پیچیده ای نیست که یک از موقوفات نزدیک حرم را به صورت زائر سرای ساده از محل نذورات و یا سود شرکت های آستان برای استفاده عموم ساخته شود تا مردم با هزینه کمتر و راحت تر به مشهد سفر کنند. لزوم ورود آستان قدس به این موضوعات فرهنگی و تبدیل آستان از یک بنگاه اقتصادی بزرگ به یک سازمان فرهنگی و مذهبی که وابستگی به بودجه دولت و مشکل مالی ندارد به شدت در سطح کشور احساس می شود. این تسریع می تواند برای زائران دیگر کشور ها هم باشد که آن زمان می توان دیپلماسی دینی یا دیپلماسی شیعی را به صورت بهینه پیگیری کرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی