نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

روحانی کمترین نسبت رای به کل آرا در تاریخ انقلاب اسلامی برای ورود تک مرحله ای کسب کرده است، رای حدود هفت دهم بیش از حداقل.

در انتخابات ریاست جمهوری عرف بر این بود که دولت های در دور دوم رای کمتری نسبت به دوره اول می توانستند کسب کنند یعنی سبد رای شان کاهش می یافت، شاید علتش برآورد نشدن انتظارات بخشی از سبد رای بود اما در زمان محمد خاتمی این گونه نشد به علت عملکرد خوب اقتصادی و یا شاید هم چند قطر اشک محمد خاتمی او توانست در شرایطی که مشارکت و حتی تعداد رای دهندگان کاهش یافته بودند رای بیشتری را نسبت به دوره اول کسب کند.

اما در تمامی دوره های قبل دولت ها تا این حد نگران کاهش سبد رای شان نبودند چون حداقل در دوره اول توانسته بوند بین 60 تا 94 درصد آرا را کسب کنند و این برای اولین بار است یک دولت تا این حد سبد رای متزلزلی را دارد که با یک ریزش کمتر از یک میلیون رای امکان حضور یک مرحله در راس دولت را از دست میدهد.

از سوی دیگر جای خالی هاشمی رفسنجانی در مناسبات سیاسی به شرطی توسط حسن روحانی پرخواهد شد که ضمن رازی نگه داشتن حامیان و اطرافیان مرحوم هاشمی، بتواند عنان اجرایی کشور را نیز در دست داشته باشد و عدم کسب چنین نتیجه ای ابهت او را در هم خواهد شکست.

در بیشتر نظرسنجی ها و تحلیل ها سنگین رای روحانی و رای غیر از او-تجمیع آرایی که به او تعلق ندارد- برابر است یا اختلاف اندکی دارد و که همان 50% ، 50% است، دو نکته در این جا حائز اهمیت است، اول اینکه ان 50% درصد مخالف روحانی برای یک نفر باشد یا چند نفر در دور قبل برای چند نفر بود و آرای مخالف پخش شده بود-.

دوم اینکه آن چند دهم درصد تعیین کننده به کدام سمت تعلق بگیرد در دوره قبل به روحانی تعلق گرفت و با هفت دهم درصد رئیس جمهور شد-

پس می توان گفت از آنجایی که روحانی و اصلاحات بعد از هاشمی شدید به این انتخابات وابستگی حیثیتی دارند چند موضوع تعیین کننده است:

1- تجمیع کاندید های جبهه مخالف روحانی که الی ظاهر اصولگرانیان هستند که در قالب جبهه مردمی در حال شکل گیری است.

2- حذف گزینه احمدی نژاد که با تدبیر رهبری جهت کاهش تشنج و دو قطبی شدن انتخابات صورت گرفت.

3- حضور رقبای همسو با اصلاحات نظیر اشرفی اصفهانی و... هرچند سبب کاهش جزئی در آرا و اختلاف و تخریب کمی هم بشود چون روحانی به تجربه به اهمیت رای در حد چند دهم درصد را پی برده است.

4-شُک تلگرامی و اینستاگرامی: اصطلاحی که خودش را با کلیپ "تکرار می کنم" محمد خاتمی در انتخابات مجلس نشان داد و حتی تندی اش هم امکان دارد بیشتر شود.

5-موضع گیری حسن روحانی  در مقابل بعضی از جایگاه ها و شخصیت های حکومتی و حاکمیتی

6- به نتیجه رسیدن تلاش جبهه تبلیغاتی دولت روحانی که آرای خاکستری و سیاه بیشتری را به نفع خود فعال کنند

همه اینها خبر ازآن دارد انتخابات پیش رو، انتخاباتی با نمره ناپلئونی (اشاره به اینکه ناپلئون خیلی از جنگ‌ها را با سختی و بدبختی می‌برد) برای دولت روحانی خواهد بود یا آخرین نبرد ناپلئون...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی