نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده

نوشته های محسن فینی زاده

نهِ ده
بایگانی

 

از نظر بعضی از محققین علوم ارتباطات فضای مجازی شرایطی را برای افراد به وجود اورده است که به عنوان یک کاربر می توانند نیمه پنهان خود را رد این فضا در قالب شخصیت های خود خواسته نمایش دهند، به بیان بهتر این امکان برای کاربران محیا شده است که هر شخصیتی که دوست دارند و شاید در فضای حقیقی جرات نمایش آن را ندارند در فضای مجازی وشبکه های اجتماعی به راحتی از خود بسازند.

 

 

مثلا یک فرد در فضای حقیقی یک کارمند ساده است اما در فضای مجازی میتواند یک نوازنده تار باشد و یا یک نوجوان از یک جای دور شروع به تولید کلیپ های طنز از خود میکند. از این نظر فضا یمجازی را باید در بعد بررسی کرد، اول این فضا به ویژه شبکه های اجتماعی این امکان را فراهم میکنند هر کاربر به راحتی بیشتر به دست نیافته هایش دسترسی پیدا کند مانند یک فرد که صدای خوبی دارد و هزینه تولید اهنگ حرفه ای ندارد و ازطریق همین بستر خودش را به فضای دیگر کاربران معرفی می کند و ممکن است بتواند توجه عموم را جلب کند و به یک خواننده واقعی تبدیل شود، این بعد در نگاه ما مدنظر نیست اما بعد دوم بخش نا فذمان وجود هر انسانی است، به معنی بهتر بخش منفی پنهان هر فرد.

 

 

فضای مجازی نیمه طغیان گر وجود هر انسانی را به صورت کنش های مجازی نشان میدهد، بررسی که چند سالت پیش به سفارش یک مجموعه مطالعاتی انجام دادیم نشان میداد موضوعات سیاه مانند مشروبات، قمار و... سهم قابل توجه ای در نیمه پنهان اینستاگرام کاربران ایرانی دارد که با بررسی دقیق تر مشخص شد بسیاری از افرادی که مخاطب این قبیل موضوعات هستند افراد به ظاهر عادی هستند که در روابط حقیقی خود به هیچ عنوان به سمت این موضوع نمیروند.

 

 

این مقدمه طولانی برای این بود که تا توضیح دهم چه اتفاق جدی در فضای حقیقی کشور های جهان سوم در حال رخ داد است، انقلاب ها و جنبش ها متعدد، انتخاباتی که به شدت وابسته به شبکه های اجتماعی هست، دولت هایی که از انتقاد به خودشان در فضای مجازی میترسند و...

 

 

انچه مشخص است در فضای دموکراسی هر فرد در انتخابات رای خود را به صورت پنهان می دهد، مثالی که من همیشه در کلاس هایم میزنم این است، اگر از مردم در خیابان در غالب مصاحبه تلویزیونی بپرسی در انتخابات شرکت میکنند یا نه؟ همه جواب می دهند برای عزت ایران و پاسخ به ندای رهبری حتما شرکت میکنند اما در حقیقت مشاکرت انتخابات کمتر از 70 درصد است، این یعنی بخشی از افراد جامعه نیمه خودشان را پنهان میکنند اما در انتخابات چون رای گیری پنهان است به راحتی همان چیزی را نشان میدند که درفضای مجازی از خود نمایش میدهند.

 

 

آن چیز که در سال های قبل جلوی این موضوع را میگرفت جرات بیان بود، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی جرات بیان را به کاربران میدهند، از این رو در چند ساله اخیر نتایج انتخابات با فضای مجازی به شدت نزدیک است.

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی